Hoe belangrijk is het voorbereiden van een goede beursstand in de context van de verkoopresultaten?

alt-070313400150822974348bjnsyepw.jpg

In de loop der jaren zijn de vakbeurzen aanzienlijk veranderd. Grote, multisectorale beursevents zijn omgevormd in kleinere en sectorspecifieke vergaderingen van specialisten. Bij het plannen van uw deelname aan een beurs dient u eerst het onderwerp van de beurs naar uw behoeftes te selecteren. Wees erop voorbereid dat het eerder hard en intens marketing werk is dan een tweedaags feestje met collega?s uit de branche.

Bereid je voor op de beurs

De keuze van de vakbeurs is gemaakt, nu dient men zich er goed op voor te bereiden. De marketingplan bestaat niet alleen maar uit het informeren over een bepaald evenement en het uitnodigen van de klanten. Ook een business mailing is niet voldoende. De (potentiële) klanten dienen door middel van meerdere reclame-media tegelijk aangesproken worden. Het kan een pers- en een internetbericht zijn, outdoor reclame, zoals posters, billboards of banners. De klanten zullen in diverse bronen ge?nformeerd worden over uw producten en diensten. In uw marketingcommunicatie kunt u het beste de zogenaamde omnichannel gebruiken. De verkoopafdeling zal iedere gesprekspartner herinneren over de deelname aan de beurs. Dat is de eerste stap die genomen dient te worden vóór het event.

Bereken de kosten

Om de kosten van de deelname te berekenen, dient men de doelen ervan helder te bepalen (merk creëren, klantencontact, ex-klanten terugwinnen, nieuwe klanten winnen, nieuw product introduceren, marktonderzoek, concurrentie analyse). Men dient de doelen aan het marketingplan te koppelen en in dat verband de stand voor te bereiden. Tegelijkertijd kunt u rekening houden met het beurs- en bezoekersprofiel bij het ontwerpen van de stand. Het verhogen van het budget kan meetbare resultaten opleveren. Grotere standoppervlakte, het (laten) bouwen van een opvallende stand, een uniforme reclameboodschap zullen invloed hebben op de hoeveelheid bezoekers en dan is het aan de verkopers om dit alles tot een succes te maken. Goed werk achteraf zal tevens bijdragen aan de verkoopresultaten.

Onderscheid je van anderen

De stand is een van de belangrijkste elementen op de beurs. Door middel van de stand maakt u de eerste indruk dus onderschat u het niet. De stand dient aantrekkelijk te zijn voor de gasten en daarom speelt het zulke belangrijke rol.

Bij het ontwerpen van de stand dient men in aanmerking te nemen:

  • exposure van de logo of brand (zichtbaar van alle kanten van de stand)
  • koppeling themaonderwerpen aan de bedrijfsidentiteit
  • gebruik van bedrijfskleuren
  • het ontwerp van de informatiematerialen zoals catalogi, brochures en reclamegadgets in overeenstemming met het ontwerp van de stand en de bedrijfsidentiteit
  • indeling van de stand (zones: actief, passief en intensief)
  • uitstraling van de medewerkers in overeenstemming met de bedrijfsidentiteit

De geschikte stand is een originele stand die zich van de andere stands onderscheidt. Dit zal tot gevolg hebben dat men erover gaat praten. Misschien zal hij zelfs een beursonderscheiding winnen? Vergeet u niet om dit na de beurs voor uw marketingdoeleinden te gebruiken.

Geschikt beurspersoneel

Het is een moeilijke taak om te bepalen wie er naar de beurs gaan. Het personeel dient vakkundig en proffesioneel te zijn, product- en talenkennis hebben. Daarnaast dient het over interpersoonlijke vaardigheden en beurservaring beschikken en dient open te staan voor de klanten en de nodige kennis te hebben om de specifieke vragen te kunnen beantwoorden. Het verstrekken van een uitputtend antwoord kan de klant dermate aantrekken, dat het achteraf in een opdracht resulteert.

Na de beurs

Gebruikt u het feit dat u deelnam aan een beurs. Bespreekt u de doelen die u hebt kunnen bereiken en maakt u een marketingplan hoe u deze straks kunt gebruiken. Het dient binnen een korte tijd na de beurs te gebeuren, zolang de klanten en de gasten uw stand nog voor ogen hebben.

Gewonnen prijzen ? bijvoorbeeld voor effectieve ruimtelijke oplossingen van de stand ? zijn toegevoegde waarde. Deelt u zulke prestaties met uw klanten en zij zullen het nieuws verder delen. Een goede voorbereiding op de deelname aan een beurs ? zowel van de stand als van het personeel ? zal resulteren in betere verkoopresultaten, in trots op gewonnen prijzen. Zet dit om in uw volgend marketingsucces.


Vond u dit artikel nuttig?

Klik op de ster om dit artikel te beoordelen

Gemiddelde score: 0/5. Beoordeling: 0